VEMODIS: Startnotitie NDW en dan?

Startnotitie NDW en dan?

Inleiding

NDW heeft een ambitieus programma voor de uitrol van inwin-infrastructuur op de belangrijkste Nederlandse wegen. Ook wat de toekomst betreft is NDW ambitieus: het wegennet dat door NDW wordt bestreken moet, afhankelijk van de wensen die leven bij de financierende partners, verder worden uitgebreid. Maar is dat, vanuit het perspectief van de weggebruiker, wel zo wenselijk?

Andere wegen

Het daadwerkelijk beschikbaar komen van die niet-NDW-wegen is afhankelijk van de (politieke) wens van de wegbeheerders en de hoeveelheid beschikbare (publieke) middelen. Bovendien komen ze zowiezo pas over jaren beschikbaar, eerst zal het bestaande NDW-programma worden uitgerold.

Een andere aanvliegroute is dat de inwinning van de niet-NDW-wegen door de markt tot stand komt. Deze marktpartijen leveren de verkeersgegevens- of verkeersinformatie vervolgens aan individuele afnemers, dat kunnen andere marktpartijen, consumenten of overheden zijn.

Deze aanpak heeft een aantal voordelen voor de weggebruiker: waarschijnlijk zijn de gegevens eerder beschikbaar dan via een nog op te zetten NDW-aanpak. Bovendien geldt dat het risico voor de exploitatie bij de markt wordt neergelegd én dat alleen gebruikers van die informatie daarvoor hoeven te betalen.
Belangrijke voorwaarden voor het succesvol tot stand komen van zo’n geschieden publiek-private-aanpak zijn dat:
 

  1. Er duidelijkheid bestaat voor de planning en omvang van het publieke meetnet, zodat marktpartijen zelf kunnen besluiten te investeren op het overige wegennetwerk;
  2. Er de mogelijkheid komt dat marktpartijen inwininfrastructuur plaatsen langs wegen in de openbare ruimte. Hoewel een deel van de benodigde informatie ongetwijfeld via FCD-methoden kan worden ingewonnen, kan de wens bestaan bij exploitanten van verkeersgegevens om voor eigen rekening en risico inwin-infrastructuur te plaatsen.